Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the shortcodes-ultimate domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/winogrady/domains/starewinogrady.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121 Przebudowa ul. Naramowickiej i przebieg linii tramwajowej - Stare Winogrady

Przebudowa ul. Naramowickiej i przebieg linii tramwajowej

*Drodzy mieszkańcy jest już pewne, że w kosztach projektu przebudowy ulicy Naramowickiej, szacowanego na niemal 244,5 mln zł, znaczący udział będą miały środki unijne. Poznań otrzyma z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego prawie 121,7 mln zł.

Budowa węzła Naramowicka/Lechicka to – obok projektu wybudowania linii tramwajowej – jeden z istotnych elementów planu władz miasta, zmierzających do poprawy komunikacji dzielnicy z centrum Poznania i jednocześnie udrożnienia miejskiego odcinka drogi krajowej nr 92. Pozyskane pieniądze unijne pomogą również w remoncie północnej nitki mostu Lecha. Jest ona w opłakanym stanie i zapewne niebawem mogłaby stracić pozwolenie na użytkowanie, a tym samym spowodować jeszcze większe trudności w komunikacji Naramowic z wschodnią częścią miasta.

Budowa trasy tramwajowej na Naramowice będzie realizowana w trzech etapach. Jako pierwszy realizowany będzie odcinek od Wilczaka do Naramowic, wraz z towarzyszącym mu układem drogowym. – Tramwaj musi być elementem kompleksowego układu komunikacyjnego – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania – Równolegle do torowiska realizowany będzie zatem niezbędny układ drogowy wraz ze ścieżkami rowerowymi i chodnikami.

Prace nad projektem obejmującym trasę tramwajową oraz ulicę Nową Naramowicką zostały poprzedzone szczegółowymi analizami. W ich wyniku zaprojektowana została droga dwujezdniowa na odcinku od Lechickiej do skrzyżowania z ul. Nową Stoińskiego. Ma to związek m.in. z planowaną rozbudową ul. Nowej Stoińskiego, która także będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę, przy czym jeden z nich ma być przeznaczony na buspas. – W ten sposób chcemy skomunikować osiedla mieszkaniowe powstające w rejonie planu miejscowego Rubież-Sielawy z trasą tramwajową na Naramowice – tłumaczy Maciej Wudarski. – Docelowo ma tam przecież zamieszkać ok. 30 tysięcy mieszkańców. Należy się spodziewać dużych potoków pasażerów, którzy autobusami będą chcieli dostać się do tramwaju. Buspas, a co za tym idzie układ dwujezdniowy Nowej Stoińskiego, jest więc konieczny.

Dwujezdniowa ul. Nowa Stoińskiego wymusza taki sam układ Nowej Naramowickiej. –  Z technicznego punktu widzenia, nie ma uzasadnienia dla zawężenia Nowej Naramowickiej do układu jednojezdniowego. Takiego skrzyżowania nie bylibyśmy w stanie w sposób funkcjonalny skomunikować – uzasadnia Gerard Masłowski, pełnomocnik zarządu ds. inwestycji Poznańskich Inwestycji Miejskich. – Zasadne jest natomiast, choćby z uwagi na racjonalizację kosztów budowlanych, uszczuplenie oryginalnego projektu na skrzyżowaniach poprzez likwidację lewo- i prawoskrętów.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za budową Nowej Naramowickiej w układzie dwujezdniowym jest fakt, że był to element złożonego przez miasto wniosku do Unii Europejskiej o dofinansowanie przebudowy węzła Lechicka – Naramowicka.

– Należy jednak podkreślić, że dwujezdniowy układ drogowy ul. Nowej Naramowickiej zakończy się na skrzyżowaniu z ul. Nową Stoińskiego. Dalej, w kierunku ul. Maków Polnych, realizowana będzie już droga o przekroju 2×1, czyli po jednym pasie w każdą stronę – podkreśla Maciej Wudarski.

Projektowane rozwiązanie jest też – jak zaznacza prezydent Wudarski – dostosowane do potrzeb transportowych mieszkańców Naramowic, zarówno obecnych, jak i przyszłych. Taki układ komunikacyjny, składający się z niezależnej trasy tramwajowej z bezkolizyjnym przejazdem nad ul. Lechicką oraz uzupełniającego go układu drogowego ze ścieżkami rowerowymi i możliwością ewentualnego wydzielenia buspasów, jest niezbędny dla aktywizacji zabudowy mieszkaniowej we wschodniej części Naramowic.

*Informacja zaczerpnięta ze strony www.poznan.pl